Az OTP Fáy Oktatási Innovációs Díj 2025 pályázatra rekordszámú, több, mint 300 pályázat érkezett be a három meghirdetett kategóriában. Az eredményhirdetésre és a díjak átadására a 2025. október 16-i ünnepélyes díjátadó gálán került sor a Budai Vigadóban. A rendezvényt a Freelusion Dance Company, a világ egyik első artentainment csapatának produkciói színesítették.
A zsűritagok döntése alapján a díjazottak
ÁLTALÁNOS ISKOLA ALSÓ TAGOZAT KATEGÓRIA
ARANY FOKOZAT
DR. STEPHENS-SARLÓS ERZSÉBET
Mozgásban a siker – Játékos szenzomotoros tréning
A Dr. Stephens-Sarlós Erzsébet, a Széchenyi István Egyetem Egészség- és Sporttudományi Karának egyetemi adjunktusa nevéhez fűződő tréning célja, hogy a gyerekek idegrendszeri érését mozgással támogassa, ezáltal elősegítve a tanuláshoz, figyelemhez, viselkedésszabályozáshoz szükséges alapképességek fejlődését. A foglalkozások hozzájárulnak a szenzomotoros rendszer éréséhez, az iskolai beválás, a tanulási sikeresség és a pszichés jóllét megalapozásához, biztos alapokat teremtve az olvasás, írás, számolás, figyelem, munkamemória és viselkedés fejlődéséhez. A program fejlődésneurológiai kutatások eredményeire építve olyan területet céloz meg – a primitív reflexek gátlását –, amely ritkán jelenik meg az iskolai fejlesztésben.
EZÜST FOKOZAT
SPIRIBUUU KFT.
Osztálytermi viselkedés hatékony szabályozása és indulatkezelés tanítása játékosan - egy gyakorlatias eszköztár alsó tagozatos pedagógusoknak
A SPIRIBUUU Kft. pszichológusai által kidolgozott program célja, hogy erősítse a pedagógusok osztálytermi viselkedésmenedzsment eszköztárát, miközben játékos, érzelmileg támogató formában tanítja meg a gyerekeknek az önkontroll, az asszertivitás és az együttműködés alapjait. A pozitív visszajelzésre és bizalomépítésre építő keretrendszer hozzájárul az osztályközösség érzelmi biztonságához, a tanuláshoz szükséges stabil közeg kialakításához.
BRONZ FOKOZAT
FÁBIÁN ILDIKÓ
Kék Könyv – Interaktív támogatás elsősorban autista gyermekek számára multiszenzoros segédeszközzel
A Fábián Ildikó, a mezőtúri Teleki Blanka Gimnázium, Technikum és Kollégium pedagógusa által fejlesztett Kék Könyv az autizmus spektrumzavarral élő gyermekeket készíti fel a fogorvosi vizsgálatra vizuális, szaglási, tapintási és hangalapú elemek segítségével. A könyv elősegíti a szociális készségek, önállóság, megértés és kommunikáció fejlődését a valós élethelyzetekre való felkészülésen keresztül, ezáltal csökkentve a szorongást. Támogatja a nem verbális gyermekek önkifejezését is, és más típusú orvosi vizsgálatokra, élethelyzetekre is adaptálható.
ÁLTALÁNOS ISKOLA FELSŐ TAGOZAT
ARANY FOKOZAT
KÓRHÁZSULI ALAPÍTVÁNY
Tartósan beteg gyerekek gyógyító tanulása és közösségben tartása
A KórházSuli Alapítvány programja a tartós gyógykezelés alatt álló gyerekek tanulását segíti többszintű hatáslánc elemek működtetésével: a beteg diákok támogatása tanórák tartásával kortárs önkéntesek bevonásával, az érintett szakemberek - elsősorban pedagógusok - számára tudásmegosztás, társadalmi szemléletformálás. A rendszer keretén belül a betegsége miatt akadályozott diák a közösség részeként, kortársaihoz hasonló módon tudja gyarapítani tudását, valamint megőrizni és fejleszteni szociális- és életvezetési képességeit, ami a sikeres társadalmi reintegráció feltétele.
EZÜST FOKOZAT
PRO GEMMO ALAPÍTVÁNY
Fenntarthatósági szemléletformálás AR-rel kiegészített öko makett házzal
A projekt ötvözi a kézzelfogható szemléltetőeszközt (öko makett ház) a digitális technológiával (kiterjesztett valóság tartalmak), így egyszerre kínál élményszerű és korszerű tanulási élményt. Az öko makett ház egy már létező, alacsony energiafelhasználású otthon 1:25 méretarányú kicsinyített modellje. Az interaktív elemekkel felszerelt makett segítségével a diákok számára bemutathatóak a megújuló energiaforrásokat hasznosító technológiák, valamint az olyan könnyen alkalmazható gyakorlatok, eljárások, amelyekkel a háztartásokban jelentős mértékű energia- és vízmegtakarítás érhető el.
BRONZ FOKOZAT
MODERN OKTATÁSI ESZKÖZÖK KFT.
Edu&Fun Digitális Élményközpont - A jövő tudása most kezdődik
Az Edu&Fun Digitális Élményközpont 2020 óta működik inspiráló, nyitott tanulási térként, melyet az iskolák ingyenesen látogathatnak. A cél, hogy élményalapú, jövőorientált tanulási lehetőséget biztosítson elősegítve a STEM irányú pályaorientációt, illetve a digitális tudatosság növelését. A látogatások során a munkaerőpiacon is releváns készségeket - problémamegoldás, kreativitás, együttműködés - innovatív módon, az alkotópedagógia szemléletére építve fejlesztik.
KÖZÉPISKOLA KATEGÓRIA
ARANY FOKOZAT
A 21. SZÁZADI PEDAGÓGIÁÉRT ALAPÍTVÁNY
E-tanoda x Romoji: Barátság, Tudás, Jövő
Az E-tanoda x Romoji: Barátság, Tudás, Jövő program kortárs mentorálással, digitális tanulópárokkal és közösségi élményekkel segíti a hátrányos helyzetű roma fiatalokat a tanulmányaikban és pályaorientációjukban, miközben a mentorok is érzékenyebbé és tudatosabbá válnak. A tanulópárok online platformokon találkoznak rendszeresen, így az oktatási támogatás eljut a legelzártabb régiókba is. A program részeként kifejlesztett Romoji narratív edukációs mobiljáték (app) célja, hogy empátiát és befogadó szemléletet alakítson ki.
EZÜST FOKOZAT
PAPPNÉ TAKÁCS KRISZTINA
Kódkaland – szintlépés a programozásban
A Pappné Takács Krisztina, az egri Andrássy György Katolikus Közgazdasági Technikum, Gimnázium és Kollégium digitális kultúra tanára által kidolgozott program egy játékos, differenciált programozástanítási keret, amely nem pusztán algoritmusokat tanít, hanem épít a tanulási motiváció fenntartására és az egyéni tanulási út fontosságára is. A program izgalmas szerepjátékos kerettörténetbe ágyazva vezeti végig a diákokat a programozás alapjaitól a haladóbb témakörökig, a beépített gamifikációs elemek pedig motivációs eszköztárként jelennek meg.
BRONZ FOKOZAT
TÓTH KRISTÓF
Diákközpontú modern fizika az iskolában: bevezetés a kvantumszámításokba
Tóth Kristóf, az ELTE-TTK Fizikai és Csillagászati Intézet mestertanára és a győri Czuczor Gergely Bencés Gimnázium fizika- és matematikatanára által kidolgozott programnak különös jelentőséget ad, hogy 2025-öt az ENSZ közgyűlése a kvantummechanika évének választotta. A tanulóközpontú, felfedeztetésen alapuló oktatási anyag és a tehetséggondozó programok célja: érthetővé tenni a kvantummechanika és kvantum-számítástechnika alapjait a középiskolások számára.
KÜLÖNDÍJ
LEHR-JUHÁSZ MÓNIKA
Káoszmentesítő kurzus tinédzsereknek
Lehr-Juhász Mónika, dusnoki és fajszi általános iskolai pedagógus programja a hátrányos helyzetű fiatalok figyelem- és koncentrációzavarának enyhítését, a motiválatlanság oldását célozza az általuk kedvelt platformok és formátumok felhasználásával. Olyan témákat dolgoz fel önkéntes diákok közreműködésével, mint az időbeosztás, a tanulásmódszertan, az egészséges életmód, az önismeret és önbizalom, a kudarc kezelése, a helyes testkép, a túlzásba vitt internethasználat, az internetes zaklatás, valamint a szülőkkel való kapcsolat, a konfliktuskezelés, és a tudatos tervezés.
NAGYDÍJ
KÓRHÁZSULI ALAPÍTVÁNY
Tartósan beteg gyerekek gyógyító tanulása és közösségben tartása
A KórházSuli Alapítvány programja a tartós gyógykezelés alatt álló gyerekek tanulását segíti többszintű hatáslánc elemek működtetésével: a beteg diákok támogatása tanórák tartásával kortárs önkéntesek bevonásával, az érintett szakemberek - elsősorban pedagógusok - számára tudásmegosztás, társadalmi szemléletformálás. A rendszer keretén belül a betegsége miatt akadályozott diák a közösség részeként, kortársaihoz hasonló módon tudja gyarapítani tudását, valamint megőrizni és fejleszteni szociális- és életvezetési képességeit, ami a sikeres társadalmi reintegráció feltétele.