Az OTP Fáy Oktatási Innovációs Díj 2023 pályázatra minden várakozást felülmúlva, közel 300 pályázat érkezett be a három meghirdetett kategóriában. Az eredményhirdetésre és a díjak átadására a 2023. október 25-i ünnepélyes díjátadó gálán került sor.
Pozitív visszaigazolás számunkra, hogy a 2023. évi Nagydíjas, a Redmenta Kft. megnyerte az AI in Education Award-ot, azaz a Mesterséges Intelligencia az Oktatásban Díjat is az oktatástechnológia szakma legrangosabb kiállításán, eseményén, a Bett Show-n 2024-ben.
A zsűritagok döntése alapján a díjazottak
ÁLTALÁNOS ISKOLA ALSÓ TAGOZAT KATEGÓRIA
ARANY FOKOZAT
CSÁNYI CSILLA ZITA
ÉRTED (?) ZENÉLEK Hang- és ritmusasszisztált logopédiai komplex nyelvi terápia beszéd- és nyelv(fejlődés)i zavaros gyermekek re/habilitációjára
A nyelv- és beszédfejlesztés szolgálatába állított zenei, ritmikai anyag olyan speciális zenei-nyelvi gyakorlatokat tartalmaz, amely segíti a súlyos nyelv-és beszédfejlődési zavart mutató 6-8 éves gyermekek szókincsének bővülését, belső hallásuknak, a nyelv akusztikai, fonetikai, fonológiai, morfoszintaktikai és szemantikai szintjének erősödését. Mindezek mellett a zene és éneklés pozitív hozadéka a zene hatására megszülető tanulási motiváció, a figyelem és a zenei ízlés kialakulása és a feszültség oldódása.
![](/images/dijatado_2023/Csanyi_Csilla_Zita_Also_Arany.jpg)
EZÜST FOKOZAT
KISS RENÁTA, MOLNÁR GYÖNGYVÉR, ÖKÖRDI RÉKA, PÁSZTOR ATTILA ÉS SZILI KATALIN
A hátránykompenzáció és iskolai sikeresség személyre szabott online fejlesztő eszközei
A Szegedi Tudomány Egyetem Neveléstudományi Intézetének és az MTA-SZTE Digitális Tanulási Technológiák Kutatócsoportnak a munkatársai által fejlesztett, tudományosan elfogadott és nemzetközi szinten is publikált elméletekre, tartalmi keretekre épülő program-csomag az óvodás kortól egészen a 8. évfolyamos diákok tanulás szempontjából legfontosabb képességeinek adaptív, azaz személyre szabott mérésére, fejlesztésére szolgáló játékos feladatokat tartalmaz. A feladatok nem az ismeretek, a tananyag elsajátítását állítják középpontba, hanem a diákok kognitív fejlődésének, gondolkodási képességeinek fejlesztését tűzik ki célul. A programcsomag alkalmas mind a hátránykompenzációt igénylő diákok felzárkóztatására, mind a tehetséges diákok fejlesztésére. Az innováció lehetővé teszi, hogy a tanulók direkt pedagógusi segítség nélkül, online, differenciáltan haladjanak az adaptív fejlesztőprogram játékos feladatai között. A programcsomag az iskolai fejlesztések hasznos kiegészítője lehet, bizonyítottan hozzájárul a tanulás hatékonyságának növeléséhez és a 21. században kiemelt, transzverzális, tantárgyakon átívelő gondolkodási képességek fejlesztéséhez.
![](/images/dijatado_2023/MTA_SZTE_Also_ezust.jpg)
BRONZ FOKOZAT
CAN ARCHITECTS STUDIO KFT.
Bazalt Iskola
A fejlesztés az iskola fizikai terét tágítja: feltérképezi az iskolák tanulási gyakorlatát, és a szabadban fejleszti tovább a tanulási teret, közösségi tervezésben, tanárokkal és diákokkal együtt. Tudatos és felelős térhasználatra ösztönöz, mely hosszú távon képes alakítani a tanulók és az iskolák identitását, a kültéri tanulás gyakorlati eszköztárának kiterjesztésével. A Bazalt Iskola célja egy közös alkotás, a Bazalt Tanterem létrehozása, és az itt zajló kültéri tanulási folyamatok beindítása. A fejlesztők az oktatás megújításának egyik fontos elemének tekintik a tanulás terének tudatos használatát.
![](/images/dijatado_2023/CAN_Architects_Also_Bronz.jpg)
ÁLTALÁNOS ISKOLA FELSŐ TAGOZAT
ARANY FOKOZAT
CSÁNYI CSILLA ZITA MÉSZÁROS ZSUZSANNA
Dobj egy műalkotást!
A projekt vizuális alkotófeladatai egy‐egy kiválasztott művészettörténeti korral vagy képzőművésszel foglalkoznak. A diákok egy dobókockás táblázat segítségével készítik el ezeket az alkotásokat felidéző, saját rajzaikat, festményeiket. A munka során a diákokat a dobókocka véletlenszerűsége vezeti a komponálásban, az élményalapú oktatáson alapuló módszer örömteli alkotást és sikerélményt nyújt az iskolai rajzórák szűkre szabott ideje alatt is. A keretrendszer és háttéranyag az adott korhoz, irányzathoz tartozó információkat tartalmazza. Célja a vizuális kultúra fejlesztése, nyitottság kialakítása a művészeti alkotások befogadására.
![](/images/dijatado_2023/Meszaros_Zsuzsanna_Felso_Arany.jpg)
EZÜST FOKOZAT
CSÓTI MELINDA ÉS KOVÁCS JÁNOS
MateKIT – Matematika Oktatóprogram
A MateKIT egy Google Playből letölthető általános iskolai matematikai oktatóprogram, mely egyszerre felel meg a tanárok igényeinek (gyors ellenőrzési, és osztályozási lehetőségek, differenciálási opciók, könnyen ellenőrizhető megoldások) és a diákok szükségleteinek (kiszámítható feladattípusok, azonnali visszajelzés, egyéni haladási ütem és órai munkára jó jegy szerzési lehetőség). Az alkalmazás 15 feladatgenerátora lefedi a tantárgy törzsanyagát. A programban található 5 játék modul pedig kis izgalmat tud csempészni a tanórákba. Az applikáció teljesen ingyenes, és reklámmentes. A MateKIT egyik fő erőssége, hogy a tanárok letöltethetik a diákokkal saját eszközeikre vagy iskolai tabletekre, majd akár kiadhatják rajta a dolgozatra gyakorló anyagot. Szülők számára is hatékony oktatási, gyakorlási segédanyag lehet.
![](/images/dijatado_2023/Csoti_Melinda_Felso_ezust.jpg)
BRONZ FOKOZAT
MAKERSPACE KÖZPONTI DIGITÁLIS ALKOTÓMŰHELY KFT.
Maker’s Red Box alkotópedagógiai taneszköz család
A Maker’s Red Box készség- és képességfejlesztő alkotópedagógiai taneszköz a pedagógusokat támogatja abban, hogy kilépjenek a frontális oktatás megszokott keretei közül, és felkészítsék diákjaikat a 21. századi munkaerőpiac kihívásaira. A Maker’s Red Box foglalkozásokon a diákok egy izgalmas történet részeseivé válhatnak, és valós problémákra dolgozhatnak ki saját megoldásokat a nyílt végű, a tanulók személyes érdeklődésére reflektáló kerettörténetek alapján, majd ezeket különböző technológiai eszközök segítségével modellezhetik. A folyamat során csapatban, de választott szerepek mentén dolgoznak, és olyan fontos készségeik fejlődnek, mint a komplex problémamegoldás, a csapatmunka, a kommunikáció és a kreativitás. A változatos feladatok felébresztik a diákok belső motivációját, és mindenki megtalálja azt a szerepet, amely képességeinek a legjobban megfelel, így minden diák sikerélménnyel zárja a foglalkozásokat. Egyaránt használható tehetséggondozásra, felzárkóztatásra vagy pályaorientációra.
![](/images/dijatado_2023/Makerspace_Felso_Bronz.jpg)
KÖZÉPISKOLA KATEGÓRIA
ARANY FOKOZAT
REDMENTA EDUTECH KFT.
REDMENTA A.I. tartalomgenerátor
A Redmenta egy A.I.-alapú tartalomkészítő alkalmazás, amely gyors és változatos, személyre szabott anyagok létrehozását teszi lehetővé az aktív tanulástól egészen a számonkérés értékeléséig. Hatékony eszköztárat biztosít a pedagógusok számára, mert az információátadó és interaktív blokkok kombinációjával elmossa a határvonalat a játék és a tanulás között. Mindezt a social média tartalmak világában is érdekes és bevonó formátumban hozza létre akár egyetlen tankönyvi oldal fotója, beolvasása alapján. Az elkészített anyagokat a tanár ki is nyomtathatja. A Redmenta a pedagógus számára sok időt spórol, így az sokkal több diák tanulási igényét – pl. SNI, egyéni tanulási utat igénylő diákok - tudja segíteni személyre szabottan. 10.000 hazai tanár használja a Redmentát, az ő visszajelzéseik alapján történt az AI alkalmazás fejlesztése. Eddig 100 pedagógus tesztelte, és az Education Alliance of Finland tanúsítványával rendelkezik.
![](/images/dijatado_2023/Redmenta_Kozep_Arany.jpg)
EZÜST FOKOZAT
HERMAN OTTÓ INTÉZET NONPROFIT KFT.
MULTILEARN DIGITÁLIS TARTALOMSZOLGÁLTATÓ ÉS KIADÓ KFT.
„Szemelvények a modernizált agrárgazdaságból” kiterjesztett valóság technikával bővített könyv és kapcsolódó digitális tantermi rendszer fejlesztése A projekt célja az agrárszakképzési centrumok és intézményeik számára olyan hibrid tanulási anyag fejlesztése, amely alkalmazza korunk innovatív eszközeit a mindennapi tanítás/tanulás hatékonyabbá tételéhez. Két eredménye: "hagyományos" oktató könyv, mely egy AR applikáció használatával magas színvonalú 2D és 3D holografikus kiterjesztett valóság tartalmakkal egészül ki. A másik eredmény egy, az oktatási tartalmak frontális tanítási felhasználását segítő tantermi rendszer, mely alkalmazásával az oktató 3D formában is kivetítheti a multimédiás tartalmakat a diákok számára. A rendszer mérés-értékelési folyamatát előre elkészített Class Quiz tartalmak segítik, így a tanulók mobileszközök vagy laptopok használatával, csoportosan adhatnak számot megszerzett tudásukról.
![](/images/dijatado_2023/Herman_Otto_Intezet_Kozep_Ezust.jpg)
BRONZ FOKOZAT
ZSIGÓ ZSOLT
Semmiből szertárt
Az iskolai szertárak eszközkészlete általában nem felel meg a mai követelményeknek, ezért nehéz azoknak a tanároknak a helyzete, akik korszerű közösségi kísérletezést szeretnének végezni. A program célja itthon eddig nem, vagy alig ismert fizika kísérletek és eszközök fejlesztése a diákok részvételével, kis költséggel, és ezen keresztül a modern fizika tárgykörének népszerűsítése. Emellett cél általában a STEM tárgyak népszerűsítése is, ezért iskolai versenyeket is szerveznek a program keretében, amelyek alkalmasak – főként a fizika, - de az alkalmazott mérnöki tudományok népszerűsítésére is.
![](/images/dijatado_2023/Zsigo_Zsolt_Miklos_Kozep_Bronz.jpg)
KÜLÖNDÍJ
VERSÉNYI ANNA
KÉPesek - Kamaszok számára szervezett depresszió és önsértés megelőző, mentális egészség helyreállítására alapozott képességfejlesztő komplex tanulócsoport
Egyre gyakoribb az a – már felső tagozatban terjedő – trend, miszerint sok kamasz mentálisan labilis, önsértő, függő lesz, így alulteljesít, lemarad, marginális csoportokba sodródik. A projekt célja e kamaszok képesség- és személyiségfejlesztése, tehetséges területeik megtalálása és tanulásuk támogatása, valamint izolációjuk, tanulás iránti érdektelenségük kialakulásának megakadályozása. A módszer két lépésből áll. Saját fejlesztésű, mentális egészséget helyreállító csoportfoglalkozásokból és tantárgyakba építve más és más tananyag feldolgozó módszerekből (társasjáték, matematikai árverés, képi feldolgozás szabad asszociációkkal), amelyek a vizualitást helyezik előtérbe, és a bevésődést segítik. A tantárgyi fejlesztés az első szakasz csoportos énerősítő és izolációt megelőző személyiségfejlesztő foglalkozásaira épül. A program nemzetközi pszichológiai kutatási eredményekkel megalapozott, mérésekkel igazolt. A pályázó kamaszkori autoagresszióval foglalkozik (önsértés, szerhasználat, egyéb függőségek), melyről könyve is jelent meg 2020-ban Karcolások címmel.
![](/images/dijatado_2023/Versenyi_Anna_Kulondij.jpg)
NAGYDÍJ
REDMENTA EDUTECH KFT.
REDMENTA A.I. tartalomgenerátor
A Redmenta egy A.I.-alapú tartalomkészítő alkalmazás, amely gyors és változatos, személyre szabott anyagok létrehozását teszi lehetővé az aktív tanulástól egészen a számonkérés értékeléséig. Hatékony eszköztárat biztosít a pedagógusok számára, mert az információátadó és interaktív blokkok kombinációjával elmossa a határvonalat a játék és a tanulás között. Mindezt a social média tartalmak világában is érdekes és bevonó formátumban hozza létre akár egyetlen tankönyvi oldal fotója, beolvasása alapján. Az elkészített anyagokat a tanár ki is nyomtathatja. A Redmenta a pedagógus számára sok időt spórol, így az sokkal több diák tanulási igényét – pl. SNI, egyéni tanulási utat igénylő diákok - tudja segíteni személyre szabottan. 10.000 hazai tanár használja a Redmentát, az ő visszajelzéseik alapján történt az AI alkalmazás fejlesztése. Eddig 100 pedagógus tesztelte, és az Education Alliance of Finland tanúsítványával rendelkezik.
![](/images/dijatado_2023/Redmenta_Nagydij2.jpg)