Az OTP Fáy Oktatási Innovációs Díj 2024 pályázatra közel 270 pályázat érkezett be a három meghirdetett kategóriában. Az eredményhirdetésre és a díjak átadására a 2024. október 17-i ünnepélyes díjátadó gálán került sor .
A zsűritagok döntése alapján a díjazottak
ÁLTALÁNOS ISKOLA ALSÓ TAGOZAT KATEGÓRIA
ARANY FOKOZAT
IGAZGYÖNGY ALAPFOKÚ MŰVÉSZETI ISKOLA
Igazgyöngy - Hármasfókuszú Vizuális Nevelési Program, Szociális kompetenciák fejlesztése a művészet eszközeivel
Az Igazgyöngy Alapítvány vizuális módszertani és nevelési programja a vizualitás eszközrendszerén keresztül fejleszti a hátrányok leküzdését és erősíti meg a különböző képességeket. A fejlesztés célja, hogy a művészettel nevelés lehetőségeinek a kihasználásával a hátrányos helyzetű gyereknél a lehető leghamarabb megindulhasson a hátránykompenzálás, és a negatív énkép, a képességeik fejletlensége ne akadályozza meg az általános iskolai előmenetelüket. Olyan gyermekközpontú, egyénre szabott fejlesztési rendszert alkottak, amely sikerélményt ad a gyerekeknek és az őket tanító pedagógusnak egyaránt. Az igazgyöngyös feladatok hármas fókuszúak: a vizuális kommunikáció mellett tartalmaznak szociális kompetenciafejlesztő célokat és hátránykompenzáló célokat is, ami lehet akár készségfejlesztés, akár ismeretátadás, a bevésés segítése is. Mindez segíti a minőségi integráció megteremtését, a beilleszkedő és a befogadó attitűd kialakulását, a szociokulturális különbségek mérséklését.
EZÜST FOKOZAT
JOBB VELED A VILÁG ALAPÍTVÁNY
Boldogságstratégiák megismerése és gyakorlása a Boldogságóra Integrált Program segítségével
A Boldogságóra Integrált Program küldetése, hogy a pozitív pszichológia kutatási eredményeire építve elősegítse a gyerekek és fiatalok mentális egészségének és jóllétének fejlesztését, támogatva őket abban, hogy boldogabb és kiegyensúlyozottabb életet élhessenek, ugyanakkor egészséges megküzdési stratégiákkal reagálhassanak az élet kihívásaira. A program immár 10 éve támogatja a pedagógusokat és oktatási intézményeket a jóllét oktatásában. Világviszonylatban is az elsők között 2014-ben a Jobb Veled a Világ Alapítvány pedagógiai műhelyének innovációjaként született meg a boldogság elérésének, fenntartásának és fokozásának lehetőségeit szisztematikusan áttekintő, rendszerbe foglaló és a boldogság megteremtésének útjait saját élmény gyakorlatokkal elevenné tevő élménypedagógiai program és tananyag. A program hatékonyságát az ELTE PPK empirikus hatásvizsgálatokkal igazolta.
BRONZ FOKOZAT
BARTYIK GITTA, BJELIK BLANKA, DR. POLONYI TÜNDE ÉVA, SZABÓ ÁGNES, SZABÓ ERZSÉBET
Színes lépcsők - Érzelmi intelligencia fejlesztő gamifikált digitális tananyag
A projekt elsődleges célja az érzelmi intelligencia készségek (érzelem azonosítás, érzelem szókincs, érzelem szabályozás) fejlesztése játékos és interaktív módon. Az EQ fejlesztése indirekt módon járul hozzá a tanulási sikeresség növeléséhez és a viselkedésszabályozás adaptivitásához, hosszú távon az életben való boldoguláshoz. A Színes lépcsők digitális tananyag, online elérhető, az EQ fejlesztés egy komplex, tartalommal gazdagon feltöltött, gamifikált és interaktív programja, ez adja egyediségét. A kognitív készségek kimunkálása mellett a személyiség érzelmi kompetenciáinak erősítésére biztosít a program egy teljesen új, a mai gyermek generáció sajátosságaihoz igazított, könnyen használható komplex digitális tananyagot, amely a tanulási zavarral küzdő gyermekek számára is alkalmazható.
ÁLTALÁNOS ISKOLA FELSŐ TAGOZAT
ARANY FOKOZAT
TELJES GRÁF KÖZHASZNÚ NONPROFIT KFT.
Medve Matek Program
A 25 évvel ezelőtt indult Medve Matek Program nagyszabású szabadtéri matematikai csapatversenyekkel, nyári és évközi táborokkal, valamint számos egyéb, az iskolák számára elérhető programmal járul hozzá ahhoz, hogy a matematika tantárgy népszerűsége és iskolai tanulmányi eredményessége növekedjen. A program országos sikernek örvend évente kb. 1000 iskolából nagyságrendileg 50.000 diák részvételével. A matematikát nem önmagáért szeretnék a gyerekekkel megszerettetni, hanem azért, mert számos 21. századi munkaerőpiaci kompetencia alapjai a matematikán keresztül sajátíthatók el (pl. problémamegoldó gondolkodás, lényeglátás). A Medve Matek egy összetett program a matematika és az analitikus gondolkodás fejlesztésére, újfajta feladatokkal és megoldási módszerekkel (szabadtéri versenyekkel, applikációval, GPS-vel).>
EZÜST FOKOZAT
ATLAS RISE KFT. ÉS CSÁNYI ALAPÍTVÁNY
Vakok Univerzális Kommunikációja
A Vakok Univerzális Kommunikációja innovációs projekt, rövidítve: V.U.K., a Csányi Alapítvány diákjainak és az Atlas Rise Kft. önkénteseinek a közös innovációja. Egy olyan segítő digitális program vakok és gyengénlátó diákok részére, ami abban támogatja a használóját, hogy a képzőművészeti alkotást a hangok segítségével érzékelje, elképzelje. Ezáltal átélhetővé, élvezhetővé válik számukra a művészet. Az érintőképernyő használata a tapintható élmények kialakításában alapvető fontosságú, mivel lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy közvetlen kapcsolatba lépjenek a technika segítségével az alkotással. Saját tempójukban fedezhetik fel, érthetik meg a műalkotás különböző részeit a narráció és hangeffektek támogatásával. A program nem csak fogyatékossággal élő, hanem többségi tanulók számára is hasznos, élvezetes, mert más szemszögből élhetik át a művészetet, ezáltal fejlődik az empátiájuk is.
BRONZ FOKOZAT
DR. OLÁH ÉVA MÁRIA
Atomos(z) játék
Új offline módszer és szemléltető segédanyag az atom felépítésének vizsgálata, megértése céljából, amely a gamifikáció módszerére építve segíti a meglehetősen elvont témakör élményszerű feldolgozását, ezzel közelebb hozva a természettudmányok, a STEAM témaköreit a diákokhoz. A tanulók a „hands-on minds-on” módszer segítségével a gyakorlati feladatokon keresztül értő, hosszútávú tudást szerezhetnek, míg a tanárok modern fizikai ismereteit jó gyakorlatokkal támogatja a projekt. A fizika ismeretek átadásán túl a STEAM pedagógia irányelveit is követi, vagyis a reál tantárgyakat ötvözi a művészetekkel, így számos 21. századi kompetencia fejleszthető a gyakorlatok által. A készlet az általános és középiskolai fizikaoktatásban, az atomszerkezet témakörében tárgyalt részecskeelméletnek és a velük kapcsolatos fizikafolyamatoknak a játékos, szemléletes tanulását támogató oktatási segédanyag.
KÖZÉPISKOLA KATEGÓRIA
ARANY FOKOZAT
DLUSZTUS PÉTER, KIS-BOGDÁN KOLOS, RENDES BOTOND
BuildUp - Térgeometria oktatás a virtuális valóság bevonásával
A projekt az egyik legnehezebb feladat megoldásában nyújt segítséget a virtuális valóság segítségével: a térben történő eligazodásban, a tér érzékelésében. A BuildUp egy térgeometria oktatórendszer VR-ban. A szoftver lényege a különböző térgeometriai problémák szemléltetése és kidolgozása a virtuális valóság környezetben, ahol a felhasználó bekerülhet az oktatótérbe és interakcióba léphet az elemek többségével. Maga a környezet egy épülő torony, amelynek minden szintjén egy témakörhöz kapcsolódó tananyagok, animációk és feladatok találhatóak. Ezeket teljesítve újabb szintek jelennek meg. Ez az “építkezés” ihlette a projekt nevét.
EZÜST FOKOZAT
GYARMATI LÁSZLÓ, MARTON BALÁZS, MARTON SÁNDOR, SZABÓ MILÁN, TIVOLT RICHÁRD
Fifikás fizikás
A Fifikás fizikás egy fizika tanulást segítő és rendszerező táblás társasjáték és mobiltelefonos alkalmazás, melynek célja a fizika oktatás élményszerűbbé tétele, a tudás elmélyítése. A fizika tantárggyal szembeni gátlások, félelmek csökkentése közösségi élménnyel, az app esetében pedig egyéni online játékkal.
BRONZ FOKOZAT
JUHÁSZ ESZTER
A designgondolkodás alkalmazási lehetőségei az irodalomórán
A designgondolkodás az irodalomtanítás elméleti célkitűzéseit összekapcsolja a gyakorlattal. Az élményszerű tantárgypedagógiai megközelítés lehetőséget kínál arra, hogy a befogadó személyes élményéből kiinduló műértelmezés eredményeit kiterjessze valamely tanulói produktum megalkotására. Az irodalomtanítás és -tanulás így már nem a tanulót nélkülöző reproduktív, hanem a tanuló aktív tevékenységére építő produktív folyamat lehet. Egy olyan tanulásszervezési eszközt kínál a magyartanároknak, amely lehetővé teszi, hogy a hétköznapok irodalomóráin önreflexív, kreatív teret teremthessenek, amelyben nemcsak már meglévő tartalmak átélésére és megértésére, hanem új tartalmak előállítására is lehetőség nyílhat. A designgondolkodás módszere alkalmas arra, hogy az irodalomórán a „tudom azt, hogy” (knowing what) típusú tárgyi tudás helyett a „tudom azt, hogyan” (knowing how) típusú készségek fejlesztését tegye előtérbe.
KÜLÖNDÍJ
PALLADION MŰHELY AZ ANTIK HAGYOMÁNY MŰVELÉSÉRE EGYESÜLET
Kheirón Klub
A Palladion Műhely Egyesület tudományosan kutatja és jelenvalóvá teszi az antik hagyományt napjaink kultúrájában, segíti a klasszikus művészet és kultúra értő befogadását. A Kheirón Klub oktatási platform célja, hogy a tananyaghoz kapcsolódó, de a tankönyvi kereteken túllépő online tartalmakkal segítse a történelem, irodalom, vizuális kultúra és a latin nyelv oktatását, élővé tegye a tananyagot, rávilágítson a tantárgyak összefüggéseire, az ókor megismerése révén pedig saját világunkra is. A platformon futó országos tanulmányi verseny és a hozzá kapcsolódó online feladatok, illetve rendezvények a tanulás játékosításán és a csapatmunka örömén keresztül biztosítják a színvonalas ismeretszerzést.
NAGYDÍJ
DLUSZTUS PÉTER, KIS-BOGDÁN KOLOS, RENDES BOTOND
BuildUp - Térgeometria oktatás a virtuális valóság bevonásával
A projekt az egyik legnehezebb feladat megoldásában nyújt segítséget a virtuális valóság segítségével: a térben történő eligazodásban, a tér érzékelésében. A BuildUp egy térgeometria oktatórendszer VR-ban. A szoftver lényege a különböző térgeometriai problémák szemléltetése és kidolgozása a virtuális valóság környezetben, ahol a felhasználó bekerülhet az oktatótérbe és interakcióba léphet az elemek többségével. Maga a környezet egy épülő torony, amelynek minden szintjén egy témakörhöz kapcsolódó tananyagok, animációk és feladatok találhatóak. Ezeket teljesítve újabb szintek jelennek meg. Ez az “építkezés” ihlette a projekt nevét.